Pages

6 April 2011

Bismillahhirrahmanirrahim

Contengan Kisah Sufi pada 10:57 am
Kalimat BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM adalah sangat singkat namun kadangkala
sangat sulit untuk di ucapkan. Dalam hadis Rasullullah dikatakan: Barang siapa yang membaca BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM sebanyak 21 kali
sebelum tidur maka:

1. Dia akan dihindari dari meninggal dalam keadaan terkejut/mendadak.
2. Dia akan dihindari dari meninggal/bahaya tenggelam.
3. Dia akan dihindari dan dilindungi dari bahaya kebakaran.
4. Dia akan dihindari dan dilindungi dari bahaya rompakan.


Alkisah  ada  seorang  Isteri yang selalu membaca BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM setiap   kali  melakukan  sesuatu,  dalam membuka,  menutup  dan  mengunci pintu/almari,  menaruh  dan  mengambil barang/sesuatu, membuka dan memakai pakaian,  masuk  dan  keluar  rumah, naik  dan  turun dari kenderaan, dll. Pokoknya  selalu membaca BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM pada saat akan melakukan sebarang aktiviti..


Sehingga  dengan kebiasaannya tersebut sang suami merasa kesal dan akhirnya terlintas  dibenaknya  untuk  menguji  sang  isterinya tersebut. Lalu suatu ketika  sang  suami  memberikan emas kepada isterinya dan mengatakan "Wahai isteriku,  ini aku amanahkan emas kepadamu. Simpanlah baik-baik". Lalu sang isteri pun  menerimanya  dengan  mengucapkan BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM  dan membuka  almari  dengan  mengucapkan BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM dan menaruh emas    tersebut    dengan
mengucapkan   BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM   dan menutup/mengunci almari dengan mengucapkan BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM.


Setelah beberapa hari dan kebetulan si isteri tidak ada di rumah, maka sang suami  mengambil  emas  tersebut dari dalam almari dan membuangnya ke laut. Lalu  ia  kembali  ke  rumah,  dan  ketika isterinya pulang dia pun meminta kepada  isterinya  untuk  mengambilkan emas yang diamanahkan beberapa waktu lalu.


Lalu sang isteri pun masuk ke kamar dan dengan mengucapkan BISMILLAHHIRRAHMANI- RRAHIM  dia pun membuka pintu almari tempat ia menyimpan emas  tersebut.  Lalu mengambil emas yang saat itu dalam keadaan basah (air laut) lalu menyerahkannya kepada suaminya.


Melihat  emas  tersebut  basah sang isteri pun menjadi bingung dan bertanya kepada  suaminya, lalu sang suami pun bersujud dan beristighfar dan setelah itu menceritakan kejadian yang sebenarnya bahawa dia (suami) telah membuang emas  tersebut  ke  laut  tanpa pengetahuan sang isteri dengan tujuan untuk mengetahui manfaat dari BISMILLAHHIRRAHMANI RRAHIM.

0 Yang Menyonteng on "Bismillahhirrahmanirrahim"

 

~~Kisah Sufi~~ Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal